utbildad = bättre?

2010-12-16 @ 21:25:28
Nej, utbildad är inte alltid = något bättre. Det har jag verkligen fått bevisat för mig de här senaste dagarna. Jag kommer aldrig mer känna ett förtroende i att höra frasen "jag är utbildad lärare". Den säger verkligen ingenting. På skolan där jag gick låg-högstadiet så hade vi många lärare som inte var utbildade "på riktigt". Så då kunde jag ju alltid skylla på det (ja, jag gillade ytterst få av mina lärare på den skolan). Nu mera vet jag inte riktigt. På högskolan i Kalmar hade jag grymt bra lärare, ett och annat pucko men sådant får man väl alltid räkna med. Det är ju bara människor, kemin kan inte alltid stämma. Men de förde sig verkligen så som jag förväntar mig att min föreläsare ska vara på universitet/högskola. Lika så mina lärare på universitetet i Stockholm. De var riktigt bra. Tuffa och kunniga och pedagogiska. Mind u att jag då också hade två lärare som enbart kunde italienska!

Nu då? På en ky-utbildning (eller YH som det snart ska heta) så är det många föreläsare från branschen. Det är okej, jag vet att lära ut är inte det de främst gör. De kan sig bransch och delar på bästa sätt med sig det till oss. Men att det sedan ska klampa in en kvinna och gorma "jag är den enda utbildade läraren på denna skola" det trodde jag då skulle betyda något. Och det gjorde det. Hon är den absolut sämsta (okej, äcklet som raggade på klassen går också fet bort) föreläsaren jag haft under min tid på skolan! USCH! Om man nu är en utbildad lärare så borde man läst en hel hög med pedagogik, hon måste ha sovit under de klasserna... Jag är sjukt glad att dessa fyra dagar från helvetet är över och aldrig mer kommer igen. Ska hålla mig så långt borta från den där skärande rösten som det bara går! En lärare kallar inte en elevs fråga för "korkad" även om hon tycker att den är superdum! En lärare skriker inte "nejnejnej" när eleverna försöker komma på vad det är hon vill att de ska säga. En lärare lyssnar med hela örat och inte bara en liten snabb sekund för att sedan bilda sin egna uppfattning om vad det egentligen var man sa.

Och nej, inget har hänt mig personligen. Så jag sitter inte här och är bitter bara för att hon sågat mig eller så. Jag bestämde mig efter fem minuter med henne att jag skulle knipa igen truten och försöka hålla mig utanför radarn. Annars hade nog tusen grodor flugit ut ur munnen...

Kommentarer

Gimme!

Signatur:
Återvändare

Mail:

Let's be blog-buddies:



Trackback
RSS 2.0